Porcelán je typem keramiky, která je nadřazeným názvem všem možným druhům výroby z jílovité hlíny zpevněné žárem. Existuje mnoho technik a typů těchto keramických hmot, krom porcelánu je to například burelka, diturvit, žárohlína nebo kamenina.

Porcelán je oproti keramice materiálem novějším. Jedná se o směs kaolinu, křemene. Výroba porcelánu je technicky mnohem náročnějším procesem než výroba keramiky. Jde o čistou a velmi kvalitní surovinu, která se vyznačuje maximální pevností, transparentností a bělostí (ve stavu před případným barevným glazováním). Porcelán má tak oproti keramice hladkou strukturu, krásný lesk a je poměrně lehčí. Keramické výrobky mají větší tloušťku a jsou vždy neprůhledné, obecně ideální na „lidové dekorace“.

 

PORCELÁN U NÁS

V Míšni vzniká v roce 1708 díky experimentům Ehrenfrieda Walthera von Tschirnhaus první evropský porcelán, nejdříve inspirovaný čínskými a japonskými vzory, posléze s evropsky laděnými motivy. První česká porcelánka byla založena roku 1792 ve Slavkově. Mezi významné firmy vyrábějící porcelánové produkty u nás patří Český porcelán Dubí, Bohemia Porcelan, Bohemia Crystal, Thun.

Zásadní pozitivní věcí na českém trhu s porcelánem přibližně od roku 2000 je rostoucí chuť celé řady místních firem spolupracovat s domácími designery – firmy si začínají uvědomovat, že design může být perfektním obchodním artiklem, skvělým způsobem, jak zlepšit konkurenceschopnost.

Jiří Pelcl tak například navrhl pro Český porcelán jídelní, kávové a čajové soubory s aktualizovaným cibulovým vzorem (na kterém má firma vystavěnou tradici) a také soupravy čistě bílé.


Set Černé espresso · Jiří Pelcl

Zásadním momentem pro současný autorský český porcelán je rok 2002, kdy Jakub Berdych a Maxim Velčovský zakládají v Praze studio Qubus. To se stalo v našem prostředí zásadní platformou pro tehdy nastupující generaci mladých autorů, která svou tvorbu spojila s obsahovým či konceptuálním designem. Tvůrci z tohoto okruhu se od počátku poměrně často vyjadřovali také prostřednictvím porcelánu, takže se tento tradičně vnímaný materiál stal významným prostředníkem pro prosazování „nové kreativy“, jejímž základem je nezřídka příběh založený na osobní mytologii a dějinné zkušenosti.

K oblíbeným designérským experimentům patří porcelánová výroba předmětů, s nimiž tradice tento materiál nikdy nespojila.

Příkladem může být celoporcelánové svítidlo Nightfall od Daniela Piršče (aktuálně v nabídce Deelive), ve vrchní části svítidla designér umně imituje měkké polstrování. Obdobný postmoderní přístup ke vztahu formy a materiálu zaujímá také studio Qubus a návrhy Maxima Velčovského: porcelánové vázy inspirované pet-lahvemi nebo porcelánové tácky a talířky odkazující k běžným papírovým táckům na jedno použití (též v nabíce Deelive).

Nightfall · Daniel Piršč 

      
Qubus / Maxim Velčovský

Na designéry spojené s Qubusem navázala později o něco mladší generace, která dodnes přirozeně vyvstává z řad studentů té předchozí, neboť její představitelé začali působit jako vedoucí ateliérů keramiky na vysokých uměleckých školách.

Jako vedoucí pedagog ateliéru keramiky a porcelánu pražské UMPRUM v současnosti (2022) působí Milan Pekař s asistencí Terezy Slukové.

 

ZNÁMKY KVALITY

Mezi nejlepší porcelány patří tvrdý porcelán, který má vyšší pevnost, odolnost vůči teplotám a kyselinám a nepropustnost.

Podobně jako u všech výrobků platí, že ruční práce je vždy kvalitnější než sériová výroba.

Kvalita porcelánu se dá do značné míry poznat z jeho vzhledu:

  • Na světle je nejkvalitnější materiál průhledný, s nádechem mléka, smetany nebo čerstvého sněhu.
  • Pokud je porcelán celo-glazurovaný, na spodní straně je vždy nelakovaný lem, který umožňuje ocenit původní barvu porcelánu.
  • V běžné poloze jsou šálky nebo talíře stabilní, nevržou, nenaklánějí
  • Glazura by měla být bez prasklin, škrábanců, povrch je kompaktní a lesklý.
  • Jednotlivé kusy jsou kompatibilní (pokud se jedná o sadu)

Dále lze porcelán otestovat poslechem a dotekem. Kvalitní porcelán při lehkém poklepání vydává lehké melodické zvonění a přejedete-li dekor bříškem prstu má být vzor nehmatný a glazura dokonale hladká.

Kvalitu designérského porcelánu však v současnosti nelze redukovat pouze na materiálové kvality.